Technická herna
Technická herna není expozicí v obvyklém slova smyslu. Je to zařízení, které návštěvníkovi umožňuje seznamovat se zábavnou formou s různými zákony fyziky a jejich technickými aplikacemi. Hlavní důraz je kladen na interaktivní činnost návštěvníka s fyzikálním, případně technickým experimentem, spočívající v tom, že může s jednotlivými pokusnými modely volně manipulovat a sledovat jejich výslednou reakci. Tím se Technická herna zásadně liší od běžných muzejních expozic, kde nápisy „Nedotýkejte se vystavených předmětů“ nedovolují bližší kontakt s exponátem. V herně je naopak hlavní zásadou: dotýkejte se – zkoušejte – pozorujte – poznávejte.
V herně je zastoupena řada pokusů a funkčních modelů z mechaniky pevných těles, plynů a kapalin, akustiky, optiky, elektřiny a magnetizmu. Pokusná pracoviště nejsou stálá. Většina zařízení je postupně obměňována a doplňována novými experimenty. Ke každému pokusu jsou připojeny v písemné formě návody k obsluze a vysvětlení fyzikálního jevu.
Pokud vás pokusy v Technické herně zaujmou, můžete si na pokladně muzea zakoupit brožurku Technická herna do kapsy a pokračovat v objevování nových poznatků doma.
Pro školy pouze na objednávku.
Před návštěvou Technické herny si prosím přečtěte provozní řád.
UPOZORNĚNÍ
Model „tramvajky“ – motorového vozu č. 4 Slezských zemských drah – je v současné době bohužel mimo provoz. Od poslední technické kontroly má najeto 5 800 reálných kilometrů, a to na trati, která měří pouhých 13 metrů! Není tedy divu, že je nutný technický zásah, tentokrát poněkud složitější.Informace o modelu tramvaje
Tento model tramvajového vozu Slezských zemských drah má přímý vztah k úzkorozchodnému provozu v ostravsko-karvinském regionu. Práce na stavbě modelu započaly v roce 1969, kdy si autor modelu Vladimír Gabzdyl dal za úkol zdokumentovat a zachovat památku na železniční úzkorozchodný provoz na Ostravsku. Model dokončil v roce 1986. Práce na modelu trvaly dlouhých 17 let, proto je propracovaný do maximálních detailů. Při stavbě byly použity postupy a materiály jako na originálním tramvajovém vozu. Model obsahuje taktéž maximální množství funkčních prvků jako například světla, stěrače, funkční dveře, sběrače, zvonek, zásuvku pro připojení vlečného vozu a další detaily.
V roce 1989 model tramvaje odkoupilo Technické muzeem v Brně, poprvé byl veřejnosti představen v roce 1992 na výstavě věnované období rakousko-uherské monarchie.Technické parametry modelu:
měřítko 1 : 9
délka vozu 1550 mm
šířka vozu 270 mm
výška vozu 440 mm
hmotnost 52 kg
napájecí napětí 40 V
Do Technické herny můžete nahlédnou prostřednictvím reportáže České televize v pořadu pro děti Tamtam ze dne 1. 12. 2018: https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10653345502-tamtam/218553110030048/obsah/660634-technicka-herna-v-technickem-muzeu-v-brne