Brno na dvou kolechV Technickém muzeu v Brně je k vidění dlouhodobá výstava k historii silničních závodů v Brně. S motocyklovým sportem a závody se Brno setkalo poprvé už v roce 1903, kdy se na silnici z Brna do Vídně jely tři distanční závody motocyklů. Bylo to dokonce o rok dříve než s automobilovým sportem...

Nejdůležitějším bodem v historii silničních závodů v Brně byl vznik Masarykova okruhu (1930). I když se do jeho historie motocykly nezapsaly hned od počátku, od roku 1950 se staly jeho nedílnou součástí. Masarykův okruh se během své historie proměnil celkem pětkrát, tyto etapy jsou částečně zachyceny již ve stálé expozici „Jak jsme jezdili“. Záměrem novější výstavy je představit nejen slavnou éru motocyklů na Masarykově okruhu, ale také neméně živou současnost.

Masarykův okruh prezentuje Brno s několika malými přestávkami už přes 80 let. Od počátku hrál velmi významnou roli nejen ve vývoji automobilizmu, inspiroval konstruktéry a výrobce automobilů a motocyklů k hledání nových koncepcí. Jejich snaha o dosažení vyšších met ovlivnila v konečném důsledku také vývoj motorů, motocyklů a automobilů vyráběných nejen v Brně, na Moravě, ale v celém Československu. Prostřednictvím Masarykova okruhu se proslavilo nejen Brno, ale také Československá republika. Cílem výstavy je především složit hold všem nadšeným jezdcům, konstruktérům, mechanikům a ostatním, kteří stáli u zrodu brněnského okruhu a okruhového závodění vůbec. Byli to hrdinové, kteří usedali za volanty či řídítka leckdy nespolehlivých strojů a vydávali se vstříc dobrodružství doslova s větrem o závod. Jen díky jejich odvaze se zkoušely nové koncepce a mohly tak být vyvíjeny další moderní, dokonalejší a rychlejší stroje.

Základ výstavy „Brno na dvou kolech“ tvoří exponáty ze soukromé sbírky Václava Svobody. V rámci výstavy se tedy představí zahraniční i české silniční závodní motocykly různých kategorií. Velmi atraktivní jsou motocykly, které byly stavěny soukromě leckdy jen v několika kusech, a přesto dosáhly velice dobrých výsledků (např. FB Ravo 125, Perti 80 etc.). Návštěvníci si budou moci mimo jiné také prohlédnout dva motocykly z produkce Metalexu, které jsou v současné době k vidění už jen velmi zřídka. Díky aktivní spolupráci s Automotodromem Brno s.r.o budou vystaveny také moderní stroje jako například FTR M210 Cardion AB 2010 brněnského jezdce Karla Abrahama. Nedílnou součástí výstavy budou také dva infopointy a filmová projekce (záznamy ze Závodů družby národů, Velkých cen ČSSR i ze současnosti). První infopoint nabízí návštěvníkům hlubší pohled do historie okruhu, zajímavé okamžiky a fotografie ze závodů i zákulisí. Druhý infopoint je využit pro webovou aplikaci s 3D modely vystavených motocyklů a podrobnějšími popisky.

Vzhledem k tomu, že výstava je koncipována jako dlouhodobá, bude část motocyklů průběžně obměňována unikátními stroji ze sbírek dalších soukromých majitelů, vždy k příležitosti významného výročí.

Například v roce 2015 jsme oslavili 85 let Masarykova okruhu

– 65 od první Velké ceny motocyklů v Brně

– 50 let od prvního mistrovství světa motocyklů v Brně

Brno na dvou kolech

Brno na dvou kolech

Brno na dvou kolech

Brno na dvou kolech